مقالات

سروو موتور چیست ؟ کاربردها و انواع آن

سروو موتور چیست ؟ کاربردها و انواع آن

سروو موتور یک موتور الکترونیکی است که استفاده های بسیار زیادی از آن می شود که در ابعاد مختلف تولید می شوند و در وسیله های بسیار زیادی کاربرد دارند. این وسیله ی الکترو مکانیکی همچنین در وسیله هایی که نیاز به دقت بالایی دارند استفاده می شوند.

سروو موتور ها اغلب قطر کمی دارند اما  طول آن ها زیاد است. برای اینکه با عملکرد و کاربردهای سروو موتور آشنا شوید می توانید چند دقیقه وقت بگذارید و مقاله ی زیر را مطالعه کنید. اگر شما علاقمند به موضوعات مرتبط با رشته و گرایش های مختلف برق هستید می توانید به سایت موسسه آموزشی فنی صنعت مراجعه کنید و مطالب مفیدی در این زمینه مطالعه کنید.

از طرفی این موسسه آموزشی اقدام به برگزاری دوره های مختلف آموزش برق با کادری مجرب و متخصص کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تماس های 02188768134 و 09051257000 ارتباط برقرار کنید.

سروو موتور چیست؟

سروو موتور یک موتور الکتریکی ساده است که توسط فرآیندی به نام سروو مکانیزم کنترل آن انجام می شود. از طرفی می‌توان گفت سروو موتور، یک الکترو موتور است که مدار های الکترونیکی در کنار آن قرار گرفته است و عملکردهای گوناگونی دارد.

موتوری که تحت فرآیند سروو مکانیزم قرار دارد و کنترل آن توسط این فرآیند انجام می‌شود به نوع DC خوانده می شود که به آن سروو موتور DC می گویند. اما دسته ی دوم این طبقه بندی  سروو موتورهای نوع AC هستند که تغذیه ی آن ها توسط جریان برق AC  انجام می شود و به همین نام خوانده می شوند.

این موتور کوچک یک محور خارجی دارد، زمانی که این محور سیگنال های مشخصی به موتور ارسال می کند می تواند در جهت های زاویه دار به صورت معین تغییر جهت دهد. تغییر جهت تا زمانی تکرار می‌شود که سیگنال ها در ورودی موتور اعمال شده و موتور زاویه محور را نگه دارد. در این میان اگر سیگنال های ارسال شده توسط محور تغییر پیدا کنند زاویه محور به تبع آن نیز تغییر می کند.

انواع سروو موتور

سروو موتور ها در انواع گیربکس دار و بدون گیربکس تقسیم بندی شده اند و سایز و ابعاد آن نیز از خیلی کوچک تا اندازه های بزرگ تولید می شود. سایز های کوچک سروو موتورها برای امکانات مکاترونیکی و ساخت رباتیکی مورد استفاده قرار می گیرند که در این میان می توان به عروسک ها و ماشین های کنترلی اسباب بازی اشاره کرد.

سروو موتورهایی که در اندازه های بسیار بزرگ ساخته می شوند در تجهیزات صنعتی به کار گرفته شده و اصولا از آنها در ساخت دستگاه های CNC استفاده می‌کنند.

انواع سروو موتور ها

انواع سروو موتور ها

ویژگی سروو موتور ها

سروو موتور ها دارای خاصیت اینرسی هستند که می توانند در کمترین زمان ممکن، امکان تغییر سرعت را فراهم کنند، از این رو در میان موتور های دیگر کاربرد بسیار زیادی دارند، البته از خاصیت اینرسی پایین این موتور در جهت افزایش یا کاهش سرعت موتور استفاده می شود تا موتور به سرعت مد نظر برسد. در این وسیله یک سیستم کنترل فیدبک تعبیه شده است که موقعیت ، قدرت و سرعت دستگاه توسط یک سیستم در این موتور کنترل می شود.

اگر علاقمند هستید که با ساختار این موتور و یا انواع موتور و تجهیزات برقی دیگر آشنا شوید، می توانید به سایت موسسه آموزشی فنی صنعت مراجعه کنید و اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید.

سروو موتور ها اغلب قطر کمی دارند اما  طول آن ها زیاد است.

کاربرد سروو موتور ها

عملکرد یک سروو موتور بر اساس سیگنال های دریافتی که بر آن وارد می شود، وابسته است که سیگنال های ورودی به این موتور الکترونیکی توسط یک سیم کنترلی که در آن به کار رفته است، کنترل می شود. کاربرد های سروو موتور ها بسیار زیاد می باشند، اما با توجه به اینکه این قطعه بسیار گران است اصولا در تمامی وسیله ها و دستگاه ها مورد استفاده قرار نمی گیرد. از این موتور در ماشین آلاتی  که در صنعت نساجی به کار می‌روند، استفاده می شوند. از جمله موارد استفاده دیگر این موتور در دستگاه های چاپ است.

امروزه در صنعت سینمایی نیز در سینماهای پنج بعدی و سه بعدی از سروو موتور ها استفاده می کنند. دستگاه های تزریق پلاستیک از جمله دیگر دستگاه‌ هایی هستند که حین کار با آن ها نیاز به دقت و سرعت بالایی دارند، در نتیجه در این مورد نیز از سروو موتور ها استفاده می کنند.

این موتورها کنترل یک شفت خروجی را دارد که می تواند در موقعیت و زاویه خاص ارسال سیگنال را به صورت اختصاصی انجام دهد این سیگنال ها اصولا سیگنال های رمزی شده هستند که به منظور کنترل دستگاه از آن استفاده می شود. این موتور کنترل مشخصه های مهمی را دارا می باشند که از آن ها می توان به واکنش سریع، دقت بالا، عملکرد از راه دور و کنترل بدون نیاز به اپراتور اشاره کرد.

کاربرد سروو موتور ها

کاربرد سروو موتور ها

نحوه عملکرد سروو موتور

عملکرد این موتورها به گونه ای است که می توانند سریعا به سیگنال های خطا واکنش نشان بدهند و از طرفی به بار نیز شتاب می دهند. در سروو موتور های مختلف ولتاژ های متفاوتی به کار گرفته می‌شود در نظر داشته باشید که گشتاور خروجی سروو موتور باید با این ولتاژ متناسب باشد، زیرا در صورت هماهنگ نبودن بین ولتاژ و گشتاور خروجی ممکن است برای دستگاه مشکلی پیش بیاید و در روند آن اختلال ایجاد شود.

تقسیم بندی این موتور الکترونیکی به دو صورت AC و DC است که دسته ی AC  به دلیل اینکه بازدهی بیشتری دارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. دلیل استفاده از این سری از سروو موتورها این است که هزینه ی تعمیرات و نگهداری آن ها پایین است و برای مصارف صنعتی تقریبا بهترین گزینه هستند. در دستگاه های CNC شیشه، طلا، چوب و … از نوع AC سروو موتور ها استفاده می شود که در این نوع از دستگاه ها توسط این دسته از سروو موتورها حرکت خطی دقیق و سریعی پدید می آید که در روند کار بسیار موثر است.

نحوه عملکرد سروو موتور

نحوه عملکرد سروو موتور

عملکرد یک سروو موتور بر اساس سیگنال های دریافتی که بر آن وارد می شود، وابسته است.

مقایسه ی سروو موتورهای سری AC و DC

همانطور که در پاراگراف های پیشین اشاره شده سروو موتور به دو دسته سروو موتور AC و سروو موتور DC تقسیم می شوند که هر کدام از این نوع سروو موتور ها ویژگی، کاربرد، مزایا و معایب خود را دارند. در سروو موتور نوع AC استحکام نسبت به سروو موتور نوع DC بیشتر است، اما در سروو موتور های نوع AC سرعت نسبتا پایین تر است و نمی توان برای مواردی که سرعت بالا در دستگاه ملاک است از آن ها استفاده کرد. از طرفی سایز و اندازه ی این نوع از سروو موتور ها کوچکتر است و می توان در هر وسیله ای تقریبا از آن استفاده کرد و همچنین برای توان های پایین این نوع بسیار مناسب است.

قیمت سروو موتور ها

از نظر اقتصادی این نوع از سروو موتور ها نسبت به سروو موتور های نوع DC قیمتی مناسب تر دارند و مقرون به صرفه هستند. اما کنترل سروو موتور نوع AC نسبتا پیچیده است و نسبت به سروو موتور نوع DC  که کنترل راحت تری دارد، مقداری سخت تر است.

سروو موتور نوع AC در هر نوع شرایط محیطی قابلیت کارکرد و عملکرد دارد، در صورتی که سروو موتور نوع DC نمی تواند در محیط های نامناسب و نامساعد به درستی کار کند و به مرور دچار اختلال می شود.

با وجود اینکه سروو موتور نوع DC سرعت بسیار بالای در دو جهت خود دارد اما این سرعت بالا محدودیت زمانی دارد و تا یک تایم محدود این سرعت بالا است و دستگاهی که این نوع سروو موتور در آن بکار رفته است، می تواند با سرعت بالا کار کند. بهتر است برای انتخاب نوع سروو موتور برای استفاده در دستگاه های مختلف مطالعات وسیعی در این باره انجام بگیرد و در مورد انواع سروو موتور می توان بررسی و تحقیقات لازم را انجام داد.

در دستگاه های CNC شیشه، طلا، چوب و … از نوع AC سروو موتور ها استفاده می شود.

دوره تابلو برق صنعتی

حرف آخر

برای مطالعه ی مقالات مرتبط با رشته برق صنعتی می توانید به سایت موسسه فنی صنعت مراجعه کنید و در این راستا نیز، دوره های آموزشی این موسسه را از دست ندهید. در دوره آموزش پی ال سی در  مجتمع فنی صنعت تمامی سروو موتور ها به صورت کامل و جامع آموزش داده میشود.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + نه =